Medi3 saumfarte sin egen strategi

Medi3 saumfarte sin egen strategi

– Vi har kartlagt mulighetene våre og fått en annen bevissthet rundt hvem vi er

Medi3 var én av bedriftene som i løpet av 2021 benyttet seg av ÅKP Idélab.

– Vi har fått klargjort styrkene våre, samtidig som vi har sett på hva vi må gjøre for å være like aktuelle i 2030 som vi er i dag, forteller administrerende direktør Jan-Terje Teige.

Han sier at Medi3 tok kontakt med ÅKP Idélab fordi de trengte å se på strategien til selskapet på nytt.

– Det bør aldri gå for lang tid mellom hver gang man ser kritisk på sin egen strategi, og nå var det på tide for oss. I en slik prosess mente vi at det var åpenbare fordeler med å bruke ÅKP. Blant annet har ÅKP et solid nettverk med relevante samarbeidspartnere. I tillegg til gode verktøy for analyse og informasjon, samt dyktige veiledere.

Et robust scenario

At Medi3 tenkte slik da de tok kontakt er musikk i ørene til leder for ÅKP Idélab, Håvar Risnes.

– Vi og våre samarbeidspartnere er imponert over hvor uredde og fremtidsrettet teamet i Medi3 er. Der andre har hatt nok med å komme gjennom morgendagen, har Medi3 sett på de utfordringene som koronasituasjonen har medført som en mulighet til å løfte blikket og tenke nytt rundt egen fremtid. Det lover godt, mener Risnes.

Den erfarne rådgiveren er enig med Teige i at ÅKP Idélab gir gode verktøyer for bedrifter som ønsker å saumfare sin egen strategi.

– Idélaben er en fasilitert tjeneste og infrastruktur i ÅKP AS. Vi bemanner denne med erfarne prosessledere og seniorrådgivere, hvor en tverrfaglig gruppe føres gjennom forskjellige øvelser med mål om å foredle en idé fra tanke til konsept. Idéen kan være et produkt, en prosess, eller et forretningskonsept. Det kan også være et problem som en oppdragsgiver står overfor, markedsmessig eller økonomiske utfordringer, forklarer Risnes.

Han påpeker at metodikken som brukes er anerkjent og utprøvd.

– Vi tar utgangspunkt i vekstmetodikk fra Massachusetts Institute of Technologys (MIT). I tillegg har vi i dette spesifikke prosjektet benyttet metodikk fra Copenhagen Institute of Future Studies. Dette gjorde at vi kunne bygge et robust scenario for hvordan markedet vil se ut i 2030.

Krevende

Det var nemlig med 2030 i sikte at Medi3 startet sin strategiprosess

– Hensikten med denne prosessen er å benytte funnene som et grunnlag for selskapets forretningsutvikling i perioden fra i dag og frem mot 2030. Prosessen gir involvering og forankring i organisasjonen, som er svært viktig for aktivering og gjennomføring av de tiltakene prosessen peker på, sier Risnes.

Direktøren i Medi3 tror strategiprosessen gjør egen organisasjon bedre forberedt på hva som møter selskapet i markedet de neste årene.

– Jeg tror helsetjenester, og måten det norske samfunnet forholder seg til dem, vil forandre seg. Ved å gå gjennom programmet til ÅKP vet vi bedre hvordan vi bør angripe de neste årene. Vi har kartlagt mulighetene våre og fått en annen bevissthet rundt hvem vi er og hvem vi vil være, sier Teige.

Han mener at en hyggelig bi-effekt av prosessen er at folk i organisasjonen har blitt bedre kjent med hverandre.

– Til daglig er vi mange ulike yrkesgrupper som jobber travelt med våre arbeidsoppgaver. Denne prosessen krevde involvering fra hele organisasjonen og innspill fra alle. Det har også bundet oss sammen. Det har vært krevende, men det mener jeg at en slik prosess skal være.

Håvar Risnes, på sin side, har tro på utviklingen av Medi3 de kommende årene.

– Medi3 er i pole position, for å levere det deres kunder forventer av dem i dag og i 2030. Vi tror Medi3 står foran en betydelig vekst.