Den nye strategien til den maritime klynga, New Blue Deal, skal ikke bare være en fin festtale. Dette handler om praktisk arbeid og omstilling mot ei ny tid. Steget er allerede tatt fra entusiastisk omtale til praktisk arbeid. I høst hadde markedsgruppa den første arbeidsøkta, og dette markerte oppstarten av New Blue Deal. Markedsgjengen skal jobbe frem konkrete case blant nåværende eller nye kunder og marked.
I alle gruppene er det medarbeidere utpekt til jobben fra sin bedrift. Det er derfor dedikerte toppfolk med fokus på oppgaven som er i gang. Selv om bedriftene er ulike i størrelse og tilhører ulike deler av verdikjeden i maritim klynge, ble arbeidet raskt konkret. Nettopp ulikheten gir ekstra fart og dimensjon.
Oppstarten lover godt. Det er helt tydelig for oss at klyngebedriftene som er med på dette har brettet opp ermene og krummet nakken. De har plukket ut de beste folkene sine til de ulike arbeidsgruppene, og kandidatene er sendt med et oppdrag. Det skal identifiseres prosjekter både for å redusere utslipp fra skip som er på sjøen i dag ned mot og forbi 50 prosent, og prosjekter for fremtidens utslippsfrie skip. ÅKP og GCE Blue Maritime tar bestillingene fra arbeidsgruppene på det som trengs av analyser, opplæring og forskningsprosjekter videre, for å koble på kompetanse og forskingsmiljøer. Det føles godt å være i gang.
Du kan lese mer om New Blue Deal HER.